De belangrijkste vraag van de NMBS was het aanpakken van waterinsijpeling in het glazen dak. Dit betrof zowel de goten als de voegen tussen de glaspanelen. De oplossing moest niet alleen waterdicht zijn, maar ook de lichtdoorlatende functie van het dak behouden. Daarnaast moesten de trillingen, veroorzaakt door de treinsporen, opgevangen worden zonder dat dit ten koste ging van de duurzaamheid of stabiliteit van de constructie.
Door de beperkte draagkracht van het dak was het niet mogelijk om gebruik te maken van traditionele dakrandbeveiliging. Dit vroeg om een innovatieve aanpak. Tectum Group implementeerde een systeem met mobiele levenslijnen en pat-boxen, waarmee een veilige werkomgeving werd gecreëerd. Vooraf werden alle veiligheidsvoorzieningen doorgerekend door interne ingenieurs om ervoor te zorgen dat aan alle vereisten werd voldaan. Het plaatsen van brede, losstaande trappentorens bood extra zekerheid en toegangsmogelijkheden tijdens de werkzaamheden.
De locatie en de aard van het project brachten logistieke uitdagingen met zich mee. Het verkrijgen van vergunningen via de stad was een cruciaal, maar tijdrovend proces. Om de uitvoering zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, werd gebruikgemaakt van een vaste lift en een stroomgroep op locatie. Ondanks het uitdagende herfstweer, dat een risico vormde voor de hechting van de vloeibare dichting, kon de planning worden gehandhaafd dankzij flexibiliteit en grondige voorbereiding.
Het glazen dak van Plopsa Station in Antwerpen, gelegen aan het Mediaplein, speelt een belangrijke rol in de uitstraling en functionaliteit van het gebouw. Als overkapping boven de treinsporen biedt het dak niet alleen bescherming, maar ook een unieke licht inval. Toch kampte dit bouwwerk met aanzienlijke problemen, waaronder waterinsijpeling en trillingen veroorzaakt door de onderliggende spoorinfrastructuur. De NMBS schakelde Tectum Group in om een duurzame en innovatieve oplossing te realiseren.
De belangrijkste vraag van de NMBS was het aanpakken van waterinsijpeling in het glazen dak. Dit betrof zowel de goten als de voegen tussen de glaspanelen. De oplossing moest niet alleen waterdicht zijn, maar ook de lichtdoorlatende functie van het dak behouden. Daarnaast moesten de trillingen, veroorzaakt door de treinsporen, opgevangen worden zonder dat dit ten koste ging van de duurzaamheid of stabiliteit van de constructie.
Door de beperkte draagkracht van het dak was het niet mogelijk om gebruik te maken van traditionele dakrandbeveiliging. Dit vroeg om een innovatieve aanpak. Tectum Group implementeerde een systeem met mobiele levenslijnen en pat-boxen, waarmee een veilige werkomgeving werd gecreëerd. Vooraf werden alle veiligheidsvoorzieningen doorgerekend door interne ingenieurs om ervoor te zorgen dat aan alle vereisten werd voldaan. Het plaatsen van brede, losstaande trappentorens bood extra zekerheid en toegangsmogelijkheden tijdens de werkzaamheden.
De locatie en de aard van het project brachten logistieke uitdagingen met zich mee. Het verkrijgen van vergunningen via de stad was een cruciaal, maar tijdrovend proces. Om de uitvoering zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, werd gebruikgemaakt van een vaste lift en een stroomgroep op locatie. Ondanks het uitdagende herfstweer, dat een risico vormde voor de hechting van de vloeibare dichting, kon de planning worden gehandhaafd dankzij flexibiliteit en grondige voorbereiding.
Het project omvatte bijna 7 kilometer vloeibare dichting. Hiervoor werd een hoogwaardig product van Triflex gebruikt, dat garant staat voor duurzaamheid en waterdichtheid. Het werk werd in één doorlopend proces uitgevoerd, waarbij de aandacht werd verdeeld over twee belangrijke details: de voegen tussen de glasplaten en de goten. Deze aanpak resulteerde in een naadloze afdichting die zowel functioneel als esthetisch voldoet aan de eisen.
Het vernieuwde glazen dak van Plopsa Station is niet alleen waterdicht, maar ook bestand tegen trillingen en weersinvloeden. De unieke lichtinval blijft behouden, waardoor het gebouw zijn esthetische waarde behoudt. Deze oplossing heeft de problemen van de NMBS effectief opgelost en tegelijkertijd een duurzame meerwaarde gecreëerd voor het station en de omgeving.
Met dit project heeft Tectum Group een essentiële bijdrage geleverd aan het behoud en de verbetering van een iconisch gebouw in Antwerpen. De combinatie van technische expertise, innovatieve oplossingen en nauwgezette uitvoering heeft geleid tot een duurzaam resultaat dat voldoet aan de hoge eisen van de NMBS.
Het glazen dak van Plopsa Station in Antwerpen, gelegen aan het Mediaplein, speelt een belangrijke rol in de uitstraling en functionaliteit van het gebouw. Als overkapping boven de treinsporen biedt het dak niet alleen bescherming, maar ook een unieke licht inval. Toch kampte dit bouwwerk met aanzienlijke problemen, waaronder waterinsijpeling en trillingen veroorzaakt door de onderliggende spoorinfrastructuur. De NMBS schakelde Tectum Group in om een duurzame en innovatieve oplossing te realiseren.